Alpine A390 - Alpinen henki uudessa muodossa
28.5.2025
Alpinen unelma-autotallin toinen malli on tilava viisiovinen viistoperä, joka on sekä ulkonäöltään että ominaisuuksiltaan hämmästyttävän lähellä A110-urheiluautoa. Siihen yltämiseksi Alpine on kehittänyt voimalinjaan oivaltavia ratkaisuja. Merkille tärkeimmästä ajamisen ilosta ei ole tingitty, vaan Alpinen DNA on yhdistetty hienolla tavalla perheautomaisiin tiloihin.
Kaikki Alpine A390:n kehitystyössä keskittyi yhteen asiaan: ajonautintoon. Alpinen täysin uusi malli ilmentää merkin DNA:ta yhdistäen A110-urheiluauton ilahduttavan ajokokemuksen tiloihin ja käytännöllisyyteen. Uutuuden voi kiteyttää ajatukseen: mittatilauspukuun sonnustautunut kilpa-auto.
Ottaakseen kaiken irti sähköautotekniikasta, Alpinen insinöörit ovat luoneet kolmen sähkömoottorin (yksi edessä ja kaksi takana) yhdistelmän, jolla saadaan aikaan neliveto. Käänteentekevällä Alpine Active Torque Vectoring -järjestelmällä saavutetaan auton jäljittelemätön käytös, turvallisuus ja ketteryys. Alpinella ajo-ominaisuudet ovat jopa suorituskyvyn edellä.
Alpine A390 on toinen malli merkin unelma-autotallissa. Se seuraa pian Suomeen saapuvaa A290-mallia ja odotettavissa on vielä sähköautoksi kehitetty A110-urheiluauto. Uusi A390 tuo Alpinelle varmasti asiakkaita, jotka eivät ole ennen ranskalaismerkkiä harkinneet. Lisäksi se sopii mainiosti myös yritysautoksi.
Uuden A390:n mallimerkintä noudattaa merkin filosofiaa, jossa A-kirjaimen perässä on kolme numeroa. Niistä ensimmäinen 3 viittaa auton kokoon ja 90 kertoo kyseessä olevan monikäyttöinen arkiajoon tarkoitettu auto. Alpine on muotoillut ja kehittänyt A390:n Ranskassa, missä se myös valmistetaan merkin historiallisessa tehtaassa Dieppessä. Ranskalaisuutta korostavat vielä Michelinin renkaat ja Devialetin äänentoisto.
”Alpine A390 näyttää, kuinka olemme pakanneet A110:n hengen viisipaikkaiseen urheilulliseen viistoperään. Siinä on kaikki olennaiset Alpinen ominaisuudet; urheilullisuuden ja suorituskyvyn yhdistelmä, johon on yhdistetty sopiva määrä teknologiaa ja hienostuneisuutta. Kaiken päämääränä on ainutlaatuinen ajokokemus, joka sopii niin jokapäiväiseen liikkumiseen kuin nautintoon radalla. Ennen kaikkea tämä nelivetoinen sporttinen fastback on viimeistelty tuote, jonka loi intohimoisten miesten ja naisten tiimi, joka uskoo sähköauton urheilullisuuteen ja tekee kovasti työtä todistaakseen sen.”
Philippe Krief, Alpinen pääjohtaja
Kilpa-auto puvussa
Alpine paljasti paljon tulevasta jo lokakuussa 2024 Pariisin autonäyttelyssä esitellyllä Alpine A390_β -tutkielmallaan, joka oli 85 prosenttisesti tuotantomallin näköinen. Sen profiili ja valot antoivat tarkan kuvan siitä, mitä oli odotettavissa.
Alpine A390:n muodot ilmentävät tyylikästä urheilullista viistoperää, jolla on vaikuttava persoonallisuus. Autosta löytyvät Alpinen ikoniset linjat, jotka toivottavat viisi matkustajaa tervetulleiksi. Korin mitat ovat Alpineksi ennenkuulumattoman suuret, mutta silti kompaktit, kun pituus on 4,615 metriä, leveys 1,885 metriä ja korkeus 1,532 metriä.
Kokonaisuutena Alpine A390 on kuin dynaaminen ja liikkuvan näköinen kaunis veistos. Kauempaa katsottuna siinä on selvästi Alpinen DNA, ja auton näyttää todellista kokoaan pienemmältä. Kun tarkastelee muotoja läheltä huomaa sen veistokselliset piirteet ja upeat yksityiskohdat, kuten takaovien piilotetut kahvat.
Edessä on valojen alla valaistujen kolmioiden parvi, Cosmic Dust, joka kuvaa komeettoja tunkeutumassa ilmakehään. Kun kuljettaja lähestyy autoa, ne heräävät eloon tervehtien häntä. Auton viereen projisoidaan lumihiutaleiden ympäröimä Alpinen merkki. Edessä ja takana kapeat ohuet valonauhat ovat kuin ilmaa leikkaavat terät antaen vaikutelman keveydestä.
Aerodynamiikka, jolla venytetään sähköauton toimintamatkaa, on sanellut jokaista muotoilun yksityiskohtaa aina veistoksellisesta konepellistä takahelmaan. Katon kallistus, ilmanohjaus pyöräholvien edessä ja Le Mans Daytona h (LMDh) -prototyypistä lainattu diffuusorin kulma ovat kaikki asioita, joissa muoto seuraa hyötyä. Lähes huomaamaton musta takaikkunan alalaitaan integroitu spoileri täydentää ilmanvastukseen vaikuttavaa muotoilua korin takaosassa. Pienenä piilotettuna pääsiäismunana tuulilasin kulmassa on legendaarisen Alpine A110:n profiili.
”Ennen tyylillistä ilmaisua, A390:n mittasuhteet, jotka ovat saaneet inspiraation A110:n profiilista, ovat nähtävissä jo kaukaa. Sen ainutlaatuinen profiili kuvaa urheilullisen viistoperämme dynaamista käytöstä. Suuri osa elementeistä on Alpine A390_β -tutkielmasta, kun taas valoihin haettiin inspiraatio Alpine Alpenglow -tutkielmasta ja A424 Hypercarsista, jolla kilpailemme World Endurance Chanpionship -sarjassa.”
Anthony Villain, Alpinen muotoilujohtaja
Urheilullista mukavuutta viidelle
Astuessaan sisään A390:een siirtyy urheilullisuuden maailmaan, missä on kuitenkin paneuduttu mukavuuteen ja laatuun. Kojelauta, keskikonsoli ja ovipaneelit on verhoiltu nahalla ja valaistus on hienostuneen miellyttävä. Väriteemana on A290:n tapaan sininen.
Ohjaamo on keskitetty kuljettajaan, jolla on edessään 12,3-tuumainen mittaristo, johon on valittavissa neljä eri näkymää: Iconic, Navigation, ADAS ja Minimal. Näytön tausta muuttuu ajotilan mukaan.
Mittariston tapaan kuljettajaa kohti käännetyssä pystysuuntaisessa 12-tuumaisessa kosketusnäytössä grafiikka ja viimeitely on viimeistelty Alpinen muotokielen mukaisesti. Alpinen portaalissa käytetään Android Automotive ja Google Automotive -palveluita. Se toimii kuin tietokone joko kosketusnäytön tai äänikomentojen avulla, ja näytön sisältöä voi räätälöidä mieleisekseen.
Ilmastoinnin säätimet ovat fyysisiä, minkä ansiosta niitä voi käyttää irrottamatta katsetta tiestä. Lämmitettävä sinisellä Nappanahalla päällystetty ohjauspyörä on alhaalta litistetty ja siinä on keskitysmerkki. Ohjauspyörään on koottu formula 1 -autojen tapaan suuri määrä auton käyttöön ja hallintaan tarvittavia katkaisimia. Erityismaininnan arvoisia niistä ovat sininen regeneratiivisen jarrutuksen säädinrulla, jolla voi valita vaikka yhden polkimen ajon sekä punainen OV-nappi (overtake), jolla saa lisätehoa vaikka ohitukseen. Se toimii myös optimaalisen kiihdytyksen varmistavan lähtöjärjestelmän laukaisijana.
Korkea keskikonsoli jatkaa A110-urheiluauton ikonista tyyliä antaen kuljettajalle ja etumatkustajalle omat tilansa. Keskikonsolissa ovat vaihteiston P-R-N-D-valintapainikkeet.
Takapenkille on helppo päästä ja reunimmaisilla paikoilla on tarjolla hyvä urheilullisessa ajossa tärkeä sivuttaistuki. Tilaa on myös tavaroille, sillä tavaratilan koko on 532 litraa. Monikäyttöisyyttä voi lisätä saatavissa olevalla kaksoislattialla.
Äänentoistoon on paneuduttu, sillä Devialet High Fidelity Audio System kokonaisuudessa on tehoa 850 wattia, josta voidaan nauttia ympäri matkustamoa sijoitettujen 13 kaiuttimen avulla. Kuunteluun voi valita mieleisen äänimaailman neljästä vaihtoehdosta.
Alpineksi muunnettu konsernin perusrakenne
Alpinen insinöörien lähtökohtana A390:n kehitystyössä oli konsernin AmpR Medium -perusrakenne, jota muutettiin radikaalisti. Akseliväliksi valittiin aika lyhyt 2,708 metriä, millä haluttiin varmistaa A390:n ketteryys. Samaan aikaan vakaus varmistettiin suurella raideleveydellä. Painopiste on hyvin alhaalla ja painonjakauma optimaalinen, kun edessä on 49 ja takana 51 prosenttia. Näin saadaan aikaan tasapainoinen ja haluttaessa leikkisä hallittavuus.
Alustan säädöillä haluttiin päästä niin lähelle A110-urheiluauton ketteryyttä, keveyttä ja vakautta kuin mahdollista. Kunnianhimoisen tavoitteen toteutuminen tekee A390:stä helpon hallita. Samalla jousitus on viimeistelty niin, että se on erinomainen kompromissi mukavuuden ja hallittavuuden välillä. Alpinen kehitysinsinöörit valitsivat A390:een erittäin nopean ohjauksen, minkä takia ohjauspyörää ei tarvitse kääntää paljoa ja tuntuma on erinomainen. Myös jarruissa painotettiin tuntumaa ja A390 on ensimmäinen Alpine, jossa on edessä kuusimäntäiset jarrusatulat.
Alpinen ajettavuuden taika löytyy kolmella sähkömoottorilla ja suurella määrällä antureita sekä elektroniikkaa toteutetusta Alpine Active Torque Vectoring -järjestelmästä. Sen avaimena on mahdollisuus siirtää moottorien vääntömomenttia etu- ja taka-akselin sekä takapyörien kesken. Auto vaikuttaa hämmästyttävän kevyeltä ja ketterältä, kun samalla pito on mainio ja suuntavakavuus erinomainen. Ajo-ominaisuuksia voi vielä säätää valitsemalla omaan tyyliin tai olosuhteisiin parhaimmin sopivan ajotilan viidestä mahdollisesta.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät edustavat uusinta tekniikkaa. Siihen kuuluu muun muassa mahdollisuus nähdä kojelaudassa realistinen kuva auton ympäristöstä. Uusia ominaisuuksia ovat kuljettajan vireystilan valvonta, progressiivinen hätäjarrutus ja automaattinen hätäjarrutus sekä eteenpäin ajettaessa että peruutettaessa. Renault-konsernin merkeistä tuttu My Safety -katkaisin, jolla voi määrittää ajoavustimien toimintaa, löytyy myös Alpine A390:stä.
Kolme moottoria
Kolmella sähkömoottorilla varmistetaan mainio pito kaikissa olosuhteissa. Alpine tuo A390:stä kaksi versiota, joista GT:ssä moottorit kehittävät 295 kilowattia (400 hv) ja 650 newtonmetriä. Niiden avulla A390 kiihtyy nollasta sataan 4,8 sekunnissa ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 200 km/h. Huippumallina on GTS, jossa teho on 345 kilowattia (470 hv) ja vääntömomentti 808 newtonmetriä. Se kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa eli yhtä nopeasti kuin Alpine A110 R. Huippunopeus on rajoitettu 220 km/h. Alpine A390 -sähköautolla kiihdytyksen voi toistaa monta kertaa, eikä teho vähene vaikkei ajoakku olisi täynnä.
Ajoakku suunniteltiin uudelleen Alpinen suuri teho ja mahdollinen käyttö rata-ajossa huomioiden. Energiasisältö on 89 kilowattituntia, jolla WLTP-toimintamatka on version mukaan 520 - 555 kilometriä (vahvistamaton). Lämpöpumppu on vakiona, millä säästetään energiaa ja saadaan pidettyä sisälämpötila aina toivottuna.
Pikalataus onnistuu 190 kilowatin teholla, mutta huipputehoa tärkeämpää on tasainen pitkän ajan latausteho. Vajaassa 20 minuutissa saa riittävästi virtaa kahden tunnin moottoritieajoon. Energiatason nosto 15-80 prosenttia onnistuu alle 25 minuutissa. Vaihtovirralla latausteho on 11 kilowattia ja lisävarusteena saa 22 kilowatin laturin. Ensin mainittuun kuuluu V2L eli mahdollisuus antaa autosta virtaa sähkölaitteille tai toiselle autolle.
Alpine A390 – kaksi varustetasoa
Täysin uusi Alpine A390 esitellään kahtena versiona, jotka eroavat toisistaan voiman ja varusteiden osalta.
Alpine A390 GT:ssä kolme sähkömoottoria kehittävät 295 kilowattia (400 hv). Autossa on 20-tuumaiset timanttileikatut kevytmetallivanteet, joille on asennettu tätä mallia varten suunnitellut Michelin Sport EV -renkaat. Jarrusatulat ovat anodisoidut ja korissa merkit ovat kromattuja. Edessä on sähköllä säädettävät, lämmitettävät Alpine Sport -istuimet, jotka antavat mainion tuen ja mukavuuden. Verhoilumateriaalina on urheiluautoissa käytettävää Alcantara-mikrokuitua.
Alpine A390 GTS:ssä on tehoa 345 kilowattia. Vanteet ovat 21-tuumaiset ja niille on asennettu Michelin Pilot Sport 4S -renkaat. Tässä versiossa on sinisellä ja harmaalla nappanahalla verhoillut Alpine Sport Seat by Sabelt® kuppi-istuimet, joissa on myös hierontatoiminto. Äänentoisto on Devialet Xtreme Audio System ja vakiovarusteisiin kuuluu Alpine Telemetrics Expert sekä kuljettajalle lisää avustimia tuovat Driving ja Parking -paketit.
Täysin uuden Alpine A390:n myynti alkaa Suomessa vuonna 2026.
Nordic Automotive Services Oy,
Kaakelikaari 4b, 01720 Vantaa
Lehdistön yhteyshenkilö:
viestintäpäällikkö Riitta Leskinen
puh: 050 5685829
riitta.leskinen@renault.fi
Nordic Automotive Services on Bassadone Automotive Nordicin tytäryhtiö ja Alpine-, Renault- sekä Dacia-merkkien maahantuoja Suomessa sekä Nissanin maahantuoja Suomessa sekä Baltiassa.
Bassadone Automotive Nordic kuuluu kansainväliseen autoalaan erikoistuneeseen Bassadone Automotive Group -yhtiöryhmään, joka toimii useiden automerkkien maahantuojana ja vähittäismyyjänä mm. Iso-Britanniassa, Suomessa, Gibraltarilla, Espanjassa ja Baltian maissa. Perheyhtiö on perustettu jo vuonna 1904. Bassadone Automotive Nordic Oy on vuonna 1997 perustettu autojen, varaosien ja lisävarusteiden maahantuontiin erikoistunut yritysryhmä. Liiketoiminnot kattavat Suomen ja Baltian maat. Vuonna 2023 yhtiöryhmän liikevaihto oli 700 miljoonaa euroa ja työllisti noin 600 autoalan ammattilaista. Bassadone Automotive Nordic on edistynein digitaalinen toimija autoalalla ja ensimmäinen Great Place to Work -sertifioitu autoalan yritys Suomessa ja Baltiassa
ALPINESTA
Jean Rédélén vuonna 1955 perustama automerkki on erottunut ranskalaistyylisillä urheiluautoillaan. Vuonna 2018 merkki esitteli uuden A110-mallin, joka on uskollinen Alpinen ajattomille periaatteille: kompaktisuus, keveys, ketteryys ja ajamisen ilo. Alpine tulosyksikkö perustettiin vuonna 2021, jolloin siitä tuli Renault-konsernin merkki, joka keskittyy innovatiivisiin, aitoihin ja eksklusiivisiin urheilullisiin autoihin. Se hyödyntää Dieppen historiallisen tehtaan perintöä ja käsityötaitoa sekä Alpine Racing ja Alpine Cars -tiimien insinööriosaamista.